دکوراسیون و معماری

آشنایی با انواع سنگ آنتیک و ویژگی‌های آنها

سنگ آنتیک چیست

امروزه کاربرد سنگ‌ها و موارد استفاده از آنها در صنعت ساختمان سازی به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. با بررسی مهم ترین ویژگی‌های انواع سنگ‌ها از جمله دوام و مقاومت بسیار بالا، ثبات رنگ، قابلیت شستشو، مقاومت در برابر رطوبت و تغییرات آب و هوایی، مقاومت در برابر حرارت، قابلیت برش و صیقل خوردن و… می‌توان گفت که در بحث ارزش‌گذاری و کاربردی بودن، قابل مقایسه با سایر مصالح ساختمانی نیستند. بنابراین به جهت اهمیت و محبوبیت سنگ‌های ساختمانی برای نماهای داخلی و خارجی در این مطلب در مورد انواع سنگ آنتیک صحبت می‌کنیم. سنگ‌های آنتیک بیشتر برای نمای داخلی ساختمان‌ها و در بخش‌هایی همچون فضای دیوار پشت تلویزیون، اتاق نشیمن، بین کابینت‌های آشپزخانه، اطراف آسانسور، دیوار سرویس بهداشتی و حمام، راه پله‌ها و ستون‌ها، شومینه‌ها، حال و پذیرایی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این مطلب همراه ویداوین باشید تا با کاربردهای مخصوص انواع مختلفی از سنگ‌های آنتیک به خوبی آشنا شوید.

انواع سنگ آنتیک طبیعی برای دکوراسیون داخلی و نمای خارجی

انواع سنگ آنتیک

حاصل به هم چسباندن خرده‌ سنگ‌ها، تزئینات سنگی هستند، که امروزه بیشتر آنها را با نام سنگ‌های آنتیک یا انواع سنگ آنتیک نما می‌شناسیم. از این‌رو مشخص است که برای تزئین دیوارهای داخلی ساختمان‌ها، طراحان دکوراسیون داخلی از محصولی که بتواند در عین زیبایی با تنوعی از طرح، رنگ و جنس، قیمت مناسب و کیفیت بالا، تمام نیازهای یک طراحی منحصر به فرد را برآورده کند، استقبال می‌کنند.

برای ساخت سنگ‌های آنتیک طبیعی معمولا از خرده سنگ‌های تراورتن و مرمریت استفاده می‌شود. سپس برای انسجام و به هم چسباندن آنها، از ترکیب‌ ملات‌هایی از جنس رزین بدون تغییر رنگ سنگ‌ها، کمک می‌گیرند تا حاصل کار، تولید طرح‌های مختلفی از سنگ‌های آنتیک باشد.

اما در کنار انواع سنگ آنتیک طبیعی، سنگ‌های مصنوعی را داریم که با قیمت پایین‌تر و وزن سبک‌تر و همینطور طرح و رنگ‌های بسیار متنوعی که دارند، به محبوبیت بسیار بالایی دست پیدا کرده‌اند. برای ساخت سنگ‌های آنتیک مصنوعی از سمنت پلاست استفاده می‌شود. سمنت پلاست ماده‌ای تشکیل شده از سیمان سفید است که برای ساخت سنگ‌های آنتیک مصنوعی، موادی همچون پودر سنگ، پلی استر، پیگمنت، هاردنر، ماسه و… را با آن ترکیب می‌کنند.

سنگ آنتیک تراورتن

سنگ تراورتن

تراورتن از زیباترین مدل‌های سنگ آنتیک دکوراسیون داخلی است. بیشتر سنگ‌های آنتیک طبیعی از خرده سنگ‌های تراورتن ساخته می‌شوند. این نوع سنگ، نسبت به سنگ‌های گرانیتی و کوارتزیت محبوبیت بیشتری دارد؛ چرا که علاوه بر زیبایی خاص و منحصر به فردی که به طور ذاتی در خود دارد، از مقاومت بسیار بالا و سختی کمتری برخوردار است. بنابراین برش و ساب زدن سنگ آنتیک تراورتن به راحتی قابل انجام است.
طراحان دکوراسیون داخلی از این سنگ برای ایجاد جلوه‌های زیبا در نمای داخلی و در مواردی برای نمای بیرونی ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. تراورتن از انواع سنگ آنتیک برای آشپزخانه است؛ و بیشتر، موارد استفاده از آن را می‌توان در اپن آشپزخانه‌ها و باغچه‌های تزئینی دید.

 

پیشنهاد مطالعه:
انواع دیوارپوش اتاق خواب

 

 

سنگ پروفیل یا سنگ سه بعدی

محصولات سه بعدی امروزه راه خود را به صنعت دیوارپوش‌های تزئینی و آنتیک نیز باز کرده‌اند. در میان انواع سنگ آنتیک ، سنگ پروفیل سه بعدی را داریم که از پروفیل‌های تراورتن تولید می‌شود. مواد و متریال به کار برده شده برای ساخت سنگ سه بعدی آنتیک از دوام و استحکام بسیار بالایی برخوردار است، به همین جهت برای نمای داخلی و خارجی ساختمان، پوشش دیوارها و ستون‌ها بسیار مناسب است.

سنگ آنتیک مالون

سنگ مالون

نوع دیگری از سنگ‌های آنتیک، سنگ تراش خورده مالون است، که تقسیم آن پس از استخراج با پتک یا چکش انجام می‌شود. از این مدل سنگ برای سنگ فرش‌ها، پله، جدول سازی و در نماسازی محوطه ساختمان‌ها استفاده می‌شود.
انواع سنگ آنتیک مالون را از معادن ویژه‌ای استخراج می‌کنند و به کمک ابزارهایی خاص آنها را شکل و فرم میدهند. خاصیت چکش‌خواری سنگ‌ مالون آن را به پرطرفدارترین سنگ آنتیک برای محوطه ساختمان‌ها بدل کرده است. یکی دیگر از ویژگی‌های مالون، تنوع رنگی آن است، که جنبه زیبایی و تزئینی دارد.

 

پیشنهاد مطالعه:
انواع دیوار پوش های جدید

 

 

سنگ آنتیک ماسه‌ای

سنگ‌های آنتیک ماسه‌ای دارای دو نوع سیلیسی و آهکی هستند. برای ساخت سنگ‌های سیلیسی از ترکیب ماسه و سیلیس استفاده می‌شود و برای ساخت نوع آهکی آن از ترکیب ماسه و کلسیم کربنات. طراحان معماری ساختمان از سنگ‌های ماسه‌ای هم برای نمای داخلی و هم نمای خارجی استفاده می‌کنند. قیمت مناسب، طراحی شکیل و کیفیت بالا از ویژگی‌های بارز سنگ‌های ماسه‌ای هستند که می‌توان از از آنها به عنوان دلایلی برای پرکاربرد بودن سنگ آنتیک ماسه‌ای در طراحی معماری نام برد.

سنگ آنتیک گرانیتی

گرانیت

همه سنگ‌های آنتیک را می‌توان جزو انواع سنگ آنتیک جدید به‌شمار آورد؛ چرا که این سنگ‌ها مطابق با سلیقه‌های مختلف و نیاز روز صنعت دکوراسیون داخلی و نما ساخته می‌شوند. می‌شود این را با نگاه انداختن به تعداد بیشماری از طرح‌‌ها و جنس‌های مختلف انواع سنگ های آنتیک که در بازار موجود هستند، فهمید.

سنگ تزئینی گرانیتی از انواع سنگ آنتیک برای پذیرایی و نمای داخلی است. این سنگ قیمت بسیار بالاتری نسبت به دیگر سنگ‌های تزئینی دارد، اما با این وجود، جزو پر مصرف‌ترین سنگ‌های تزئینی است، که طراحان داخلی از آن استفاده می‌کنند.

شاید تصور کنید به خاطر استحکام بسیار بالایی که این مدل سنگ در هنگام تراش خوردن، دارد، در کنار بالا بودن قیمت آن، نتوان آن را جزو انواع سنگ‌های پرطرفدار آنتیک دانست. معمولا سنگ‌هایی که راحت‌تر صیقل و تراش داده شوند، برای ساخت سنگ‌های آنتیک بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما سختی صیقل دادن سنگ‌های گرانیتی و همینطور دشواری استخراجشان از معادن در برابر زیبایی و منحصر به فرد بودشان بسیار ناچیز است. به همین خاطر سنگ‌ گرانیتی آنتیک، پرفروش‌ترین سنگ‌ تزئینی است که برای سطوحی مانند کف و دیوارها کاربرد دارد.

سنگ گرانیتی آنتیک در چهار نوع تیشه‌ای، کلنگی، چکشی و صیقلی تولید می‌شود که از بین این چهار مدل، سنگ‌ گرانیتی صیقلی طرفداران بیشتری دارد؛ چرا که این مدل سنگ، انعکاس نور و رنگ بهتر و در نهایت زیبایی بیشتری دارد.

 

پیشنهاد مطالعه:
انواع دیوار پوش چسبی

 

 

سنگ آنتیک پازلی

سنگ انتیک پازلی

سنگ آنتیک پازلی در سه نوع لب پر، توری قیچی و زنجیره‌ای تولید می‌شود. قطعات این سنگ به صورت منسجم و با ظاهری کاملا منظم در کنار یکدیگر چیده می‌شوند و هم برای نمای داخلی و هم نمای بیرونی مناسب هستند. مقاومت بالای این مدل سنگ تزئینی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف موجب شده است تا از آن برای تزئین نماهای ساختمانی در بخش‌های مختلف، توسط طراحان معماری استفاده شود.

سنگ قیچی یا گیوتین

سنگ قیچی

از انواع سنگ آنتیک برای پشت تلویزیون و برای حال و پذیرایی و سنگ تزیینی دیوار می‌توان به سنگ قیچی یا گیوتین اشاره کرد. در فضاهایی که از کاغذهای دیواری و ترموود استفاده شده است، ترکیب سنگ قیچی با آنها، زیبایی دوچندانی به نمای داخلی ساختمان می‌بخشد. سنگ قیچی با تنوع بالایی از رنگ‌ها و طرح‌ها، جزو پرطرفدارترین سنگ‌های آنتیکی است که از قطعات مرمر و تراورتن برای ساخت آن استفاده شده است.

سنگ آنتیک مرمریت

سنگ آنتیک مرمریت محصولی از سنگ طبیعی با جلوه‌ای بسیار زیبا و جذاب است. از این سنگ برای دکوراتیو کردن فضای داخلی و نمای خارجی ساختمان‌ها و سنگ آنتیک دیوار استفاده می‌شود. سنگ تزئینی مرمریت جزو گران قیمت‌ترین سنگ‌های آنتیکی است که با عمر مفید بالا و مقاومت کافی و همینطور نصب آسان و بدون دردسر برای فضاهای مختلفی از جمله دیوارهای داخلی و خارجی، دیوار بین کابینت‌ها، دیوار پشت تلویزیون و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.
سنگ‌های مرمریت خاصیت درمانی دارند، بنابراین استفاده از آنها در فضاهای مختلف کمک می‌کند تا با کاهش تنش‌ها و استرس‌های موجود، سطح انرژی افزایش پیدا کند. همچنین عبور و انعکاس نور از سنگ‌های مرمریت به ایجاد جلوه‌هایی بسیار زیبا و چشم نواز کمک می‌کند.

جمع بندی

در این مطلب به معرفی انواع سنگ آنتیک طبیعی که مواد و متریال آنها از معادن سنگ استخراج می‌شوند و انواع سنگ تزئینی داخل منزل پرداختیم. نماسازی محوطه‌ها و نماهای داخلی، کف سازی و پوشش دیوارها را می‌توان با استفاده از سنگ‌های آنتیک و تزئینی انجام داد. انواعی از این سنگ‌ها در ابعاد، اندازه‌ها، طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی در بازار موجود هستند، که با توجه میزان بودجه و فضای انتخابی برای دکوراتیو کردن و دیگر عناصر مهم طراحی دکوراسیون داخلی و نمای خارجی، انتخاب‌ها می‌توانند متفاوت باشند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.