دکوراسیون و معماری

تفاوت کاغذ دیواری و دیوارپوش و پوستر چیست؟

دیوارپوش روی دیوار

در بحث ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی ساختمان‌های مسکونی و تجاری، دیوارپوش‌های دکوراتیو از جمله کاغذهای دیواری، دیوارپوش‌های پی وی سی، دیوارپوش‌های چرمی و… تاکنون بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند. با وجود اینکه از کاربرد انواع مختلف دیوارپوش‌های دکوراتیو با یک هدف و تنها برای دکوراتیو کردن فضاهای داخلی منازل و شرکت‌ها استفاده می‌شود، اما تفاوت کاغذ دیواری و دیوارپوش باید مدنظر باشد؛ چرا که انتخاب آنها در جای درست و مرتبط بودنشان با شرایط محیطی و دیگر عناصر دکوراسیون داخلی بسیار حائز اهمیت است. پوسترهای دیواری نیز نوع دیگری از دیوارپوش‌ها هستند که در ادامه به تفاوت و کاربرد آن در مقایسه با دیگر انواع دیوارپوش‌می‌پردازیم.

دیوارپوش‌ها، پوسترها و کاغذهای دیواری از نظر جنس، طرح، قیمت و کیفیت و کارایی تفاوت‌های بسیاری با هم دارند. هر کدام این دیوارپوش‌ها از مزیت‌ها و معایب خاص خو برخوردارند؛ بنابراین اگر تصمیم به انتخاب بهترین نوع دیوارپوش را دارید و میخواهید فرق دیوارپوش با کاغذ دیواری و پوستر را بدانید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب از ویداوین همراه ما باشید.

ویژگی‌ها و کاربردهای انواع دیوارپوش

به انواعی از پوشش‌های به کار رفته بر روی دیوار که در طرح‌ها، جنس‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند، دیوارپوش گفته می‌شود. برخی از دیوارپوش‌ها از جنس پی وی سی و برخی دیگر از جنس سنگ، کاغذ، فوم، چرم، چوب، آلومینیوم و… هستند.

برای زیباسازی فضای داخلی ساختمان‌ها و بازسازی دیوارهای قدیمی، از انواع دیوارپوش‌ استفاده می‌شود. در گذشته ساده‌ترین نوع دیوارپوش رنگ‌ها بودند، که امروزه کم‌تر از آنها استفاده می‌شود و معمولا به عنوان مکمل یا زیرپوش برای پوشش اصلی دیوارها کاربرد دارند. پس از رنگ‌ها، کاغذهای دیواری وارد بازار شدند که رفته رفته آنها نیز جای خود را به دیوارپوش‌های جدید دادند؛ این در حالی است که همچنان در جای مناسب، کاربرد خود را به خوبی حفظ کرده‌اند.
زمانی که صحبت از تفاوت کاغذ دیواری و دیوارپوش می‌شود، می‌توان گفت که هر کدام از انواع دیوارپوش‌ها کاربرد خاص خود را دارند و طراحان داخلی سعی می‌کنند با توجه به شرایط محیطی، نوع کاربری دیوارها و ترکیب و تطبیق آنها با دیگر عناصر دکوراسیون داخلی، مناسب‌ترین پوشش را برای دیوارها انتخاب کنند.

انواع دیوارپوش‌ ها شامل دیوارپوش چوبی، دیوارپوش چرمی، دیوارپوش فومی، دیوارپوش سنگی، دیوارپوش آلومینیومی، دیوارپوش فایبرگلاس، دیوارپوش سه بعدی، دیوارپوش آکوستیک، دیوارپوش بتنی، دیوارپوش pvc و… هستند. فضای منازل به بخش‌های مختلفی از جمله اتاق‌ها، سالن‌های پذیرایی، ، اتاق نشیمن، راهروها، دستشویی و حمام تقسیم می‌شوند. این فضا در شرکت‌ها شامل بخش‌هایی از جمله اتاق مدیریت، اتاق کنفرانس، بخش پذیرش مشتری، سالن ملاقات، اتاق جلسه و… می‌شود. اگر بخواهیم مغازه‌ها و سالن‌های فروش را به این لیست نیز اضافه کنیم، دیوارپوش‌ها قابلیت استفاده در همه این فضاها را دارند.

اما با توجه به اینکه همه این فضاها کاربری و شرایط محیطی یکسانی ندارند، نقش و کاربرد دیوارپوش‌ها نیز به تفکیک بر همین اساس مشخص می‌شود. به طور مثال رطوبت و تابش نور زیاد به مرور موجب فرسودگی دیوارپوش می‌شود؛ بنابراین طراحان داخلی برای محیط‌هایی مثل حمام و دستشویی از دیوارپوش پی وی سی استفاده می‌کنند، چرا که دوام و ماندگاری بالاتری دارد.

در مقابل برای محیط‌های پر رفت و آمد مثل سالن‌ها و راهروها از کاغذ دیواری استفاده نمی‌کنند. استفاده از دیوارپوش‌های چرمی نیز در اتاق‌های کنفرانس بیشتر رایج است و دیوارپوش‌های سه بعدی و سنگی نیز برای سالن‌های پذیرایی و دیوارهای شاخص استفاده می‌شوند. به همین ترتیب دیوارپوش‌های فومی معمولا برای بخش‌هایی از محیط آشپزخانه و دیوارپوش‌های آکوستیک برای استودیوهای صدابرداری.

 

پیشنهاد مطالعه:
انواع دیوار پوش چسبی

 

 

تفاوت دیوارپوش و کاغذ دیواری

کاغذ دیواری یکی از قدیمی‌ترین دیوارپوش‌های موجود در بازار است که امروزه تولید آن به کمک جدیدترین متدهای روز در بالاترین کیفیت با طرح‌های بسیار متنوع، انجام می‌شود. محبوبیت کاغذ دیواری همچنان بسیار بالا است و خوشبختانه طراحی و تولید انواع مختلفی از دیوارپوش‌ها، چیزی از محبوبیت آن کم نکرده است.

کاغذ دیواری نیز یک نوع دیوارپوش پرکاربرد است؛ اما تفاوت کاغذ دیواری و دیوارپوش، در جنس کاغذی آن است که موجب شده است تا از آن برای محیط‌های مرطوب یا پر رفت و آمد استفاده نشود. کاغذهای دیواری بهترین گزینه برای پوشش دیوارهای اتاق خواب هستند و طراحان داخلی ترجیح می‌دهند که از هر نوع دیوارپوشی در جای مناسب خود استفاده کنند.

 

پیشنهاد مطالعه:
انواع سنگ آنتیک

 

 

فرق بین کاغذ دیواری و پوستر

در انتخاب بهترین و مناسب‌ترین نوع دیوارپوش‌ها، بهتر است به تفاوت پوستر دیواری و کاغذ دیواری و همینطور تفاوت کاغذ دیواری و برچسب دیواری توجه کنید. کاغذهای دیواری به صورت رولی در بازار موجود هستند، و تفاوت‌هایی از نظر جنس و طرح، و نحوه نصب با برچسب دیواری و پوستر دیواری دارند. پوسترهای دیواری تشکیل یک تصویر واحد را می‌دهند و ابعاد مشخصی دارند؛ در حالی که نقوش روی کاغذهای دیواری پس از نصب، به شکل طرح‌هایی تکراری و هم امتداد هستند. برچسب‌های دیواری نیز از نظر نحوه نصب و جنس و طرح با دیگر دیوارپوش‌ها متفاوت هستند؛ به این صورت که با چسب سرخود بر روی دیوار نصب می‌شوند.

جمع بندی

در این مطلب در مورد تفاوت کاغذ دیواری و دیوارپوش و همینطور تفاوت‌های پوستر و برچسب دیواری با آنها صحبت کردیم. در دکوراتیو کردن منازل و شرکت‌های تجاری، طراحان داخلی، عناصر و جزئیات زیادی را در نظر می‌گیرند، تا بتوانند علاوه بر ایجاد فضایی زیبا و کارآمد، با کنترل هزینه‌ها، از بادوام‌ترین محصولات برای ترکیب و چیدمان عناصر دکوراسیون داخلی استفاده کنند. بنابراین در مورد پوشش‌ دیوارها نیز کارفرمایان و مهندسین طراحی، سعی می‌کنند با حساسیت بالایی انتخاب بهترین نوع دیوارپوش را انجام دهند.

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “تفاوت کاغذ دیواری و دیوارپوش و پوستر چیست؟

  1. مهدی گفت:

    سلام ممنون از مطالب خوبتون.لطفا بیشتر در خصوص دکوراسیون داخلی بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.