هر کمپین تبلیغاتی ماندگار و قوی نیاز به کمی خلاقیت دارد از اهداف اصلی شرکت های تبلیغ کننده این است که حس کنجکاوی مردم را بر انگیزد تا بیننده تا انتهای تبلیغ را مشاهده یا اینکه درآن لحظه دو یا چند مرتبه باز هم آن را ببینند
در چندسال اخیر از تکنیک های زیادی برای تبلیغات خلاق استفاده شده است که شگفت ترین و تاثیرگذارترین آن ها بهره گیری از تکنیک خطای دید است که اگر درست و اصولی انجام شود ماندگاری طولانی و اثربخشی خوبی برروی بیننده می گذارد که نتیجه آن ایجاد علاقه و جذابیت تشویق برای گرفتن عکس و پخش کردن در شبکات مجازی و نیز نوشتن مقالات و اخبار راجب آن میشود.
در ادامه به هشت نمونه تبلیغ ماندگار و قوی اشاره میکنیم درپایان قضاوت کنید که استفاده از تکنیک های خطای دید چقدر در نتیجه بخش بودن این تبلیغ ها تاثیر داشته است؟!!!
1 AT & T ((Black Burry))
برای کمپین دست های AT & T که مربوط به گوشی های بلک بری بود روی دست انسان نقاشی هایی متناسب با شرایط و فرهنگ کشورهای نماینده این شرکت و با سبک هایپر رئالیستیک توسط هنرمندایتالیایی بنام Guido Daniele طراحی و کشیده شد. در زیربه چند نقاشی از این کمپین موفق و ماندگار اشاره شده است
2 BMW
تبلیغات پنهان بی ام و….
بی ام و از تکنیک پس دید پنهان در یکی از فیلم های تبلیغاتی اش برای ترویج و ماندگاری در ذهن مردم استفاده کرد.برای انجام این تبلیغ یک صفحه نمایش تعبیه شده بود که در پشت این صفحه لوگوی شرکت بی ام و برای چند ثانیه که فیلم در حال پخش بود توسط یک چراغ نور فلش می زند.بعد از پایان فیلم وقتی بینندگان چشم هایشان را میبندند و یا سالن تاریک میشود نا خودآگاه نام و لوگوی شرکت بی ام و در ذهن و چشمان بینندگان ظاهر میشوند.پیشنهاد میکنم حتماویدیوی زیررا ببینید تا کاملا متوجه این تبلیغ عالی شوید!
3 Folgers Coffe
در نیویورک آژانس تبلیغاتی Saatchi & Saatchi برای شرکت Folgers Coffe یک کمپین عالی ایجاد کرد که بسیار تعجب آور و جذاب بود.در این تبلیغ آن ها از دریچه های تهویه هوای مترو و خط لوله شهری استفاده کردند که استیکر سه بعدی با طراحی دگرگون از یک فنجان قهوه روی این دریچه ها نصب شده بود و از سوراخ های این دریچه ها بخارهایی بیرون می آمد گویی که این بخارها ناشی از داغی و گرمای قهوه است جالب است بدانید شعار این برند قهوه داغ و تازه بدون انتظار بود که بسیار به احوال این استیکر وتبلیغ هماهنگ بود.
پی نوشت:پیشنهاد ویداوین برای این کمپین این است که میتوانستند از یک اسانس معطر قهوه همراه این بخار استفاده میشد که علاوه بر حس بینایی بینندگان حس بویایی آنها را نیز تحت تاثیر قرار میداد
4 نشنال جِئوگرافی
نشنال جئوگرافی برای تبلیغ مستند (ساخته شده برای کشتن) به یک روش هوشمندانه و خلاق رو کرد که در قسمت درب های اتوبوس استیکری از یک کوسه با طراحی دگرگون نصب شد دراین تصویر یک کوسه درحال بلعیدن طعمه خود است که با باز شدن در ها و رفت وآمد مسافران اتوبوس گویی مسافران به داخل دهان کوسه میروند
5 Papa John”s Pizza
یک تبلیغ جذاب و خلاق برای مردم کشور پرو!
وقتی مردم از چشمی درب های منزلشان بیرون را نگاه میکنند یک مردی را میبینند که در حال تحویل دادن پیتزاست.پس از باز کردن در آن ها یک کارت را میبینند که روی آن تصویری از یک مرد تحویل دهنده پیتزا قرار دارد که خیلی هوشمندانه روی چشمی در نصب شده اند.این تبلیغ با عنوان تبلیغ سر زده آنقدر مورد توجه مردم و رسانه ها قرار گرفت که توانست در همان سال برنده بهترین تبلیغ در جشنواره جهانی کن شود.
Veja Magazine 6
Veja یک مجله خبری در برزیل است که عناوینی اعم از سیاست گرفته تا فرهنگ و هنر را پوشش میدهد و یکی از تاثیر گذارترین رسانه های برزیل است.آنها برای تبلیغ مجله خود بیلبوردی را طراحی کردند که یک کلمه با رنگ مشکی روی زمینه زرد بیلبورد نوشتند اما کلمه دیگری بصورت پنهان و با حفظ جنبه های کلمه قبلی اما با رنگ زرد (همرنگ زمینه بیلبورد) در داخل آن قرار دادند.قصد آنها از انجام این کار این بود که در پس هر خبر یا عنوان دو جنبه وجود دارد (یعنی شرح درست خبر از عنوان بر مهمتر است)
7 Duracell
خطای دید در حال چرخش (تصویری که به خاطر خطای دیدش گویی در حال چرخش بنظر میرسد ) یکی از رایجترین و معروفترین خطای دید هاست که تعجبی هم ندارد از این طرح در تبلیغ های زیادی با روش های مختلف استفاده شده باشد.شرکت دوراسل تصمیم گرفت تا برای تبلیغ باطری های نیم قلم خوداز این طرح در بیلبوردی استفاده کند با این رویه که گویی باطری منبع چرخش تامین کننده انرژی چرخش این تصاویر است.
8 حرکت اتوبوس در مسیر اشتباه
اگر در شهر آپلدون هلند رانندگی کرده باشید مطمعنا این اتوبوس مشهور را دیده اید!اتوبوسی که در قسمت عقب آن تصویری وجود دارد که گویا در مسیری اشتباه قرار دارد و برعکس ماشین های دیگر درحال حرکت است بهمین خاطر ناظران این اتوبوس هر لحظه نگران این هستند که یک تصادف رخ دهد
این بیلبورد آنقدر طبیعی و خلاقانه طراحی شده است که در نگاه اول متوجه آن نمیشوید که تنها یک تصویر است و عملا اتوبوس درجهت اشتباهی نیست از این رو این اتوبوس باعث تمرکز و حواس جمعی رانندگان و حتی یک شوخی جالب در خیابان ها شده بود.جالب است بدانید که این آگهی برای یک شرکت بیمه با نام Central Beheer بود که سرو صدای زیادی در جذب مشتری بپا کرد.
عالی بود .. متشکرم