ایده های خلاقانه

نکات مهم در عکاسی، چطور عکس خوب بگیریم؟

نحوه گرفتن عکس خوب

اینکه چگونه عکس خوب بگیریم با رعایت نکاتی اساسی امکان‌پذیر است. امروزه بیشتر گوشی‌های هوشمند به باکیفیت‌ترین دوربین‌ها مجهز شده‌اند. بنابراین در قدم اول نیاز است که دوربین گوشی موبایل شما از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد. اینکه صرفا دوربین گوشی خود را به سمت سوژه عکاسی بگیرید و بخواهید یک عکس ثبت کنید کافی نیست.

نکات عکاسی به یک یا دو مورد ختم نمی‌شوند؛ اگر بخواهید با دوربین حرفه‌ای عکاسی کنید، شرایط کاملا متفاوت از عکاسی با گوشی موبایل خواهد بود. اما آنچه که ما در اینجا به آن می‌پردازیم نکات مهم برای عکس گرفتن با گوشی موبایل هستند. پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب از ویداوین با آموزش و طریقه عکس گرفتن همراه ما باشید.

تکنیک‌هایی خلاقانه برای گرفتن یک عکس خوب

عکس گرفتن

نحوه گرفتن عکس خوب دغدغه‌ای است که هیچوقت نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ چرا که ثبت لحظات مختلف زندگی، کار، تفریح، اتفاقات خوشایند و ناخوشایند و اشتراک گذاری آنها در فضای مجازی بیشتر از هر زمان دیگری برای افراد اهمیت پیدا کرده است. علاوه بر این موضوع، از گذشته تا کنون، ثبت لحظات، ثبت زیبایی‌ها طبیعت، گرفتن عکس‌های دسته جمعی، عکاسی از حیوانات، عکاسی از غروب و طلوع خورشید، گرفتن عکس‌های پرتره، عکاسی از محصول و… یک اقدام مهم و لذت بخش بوده است.

 ممکن است برخی از افراد هیچ گاه از دوربین گوشی موبایل خود و قابلیت‌های فوق العاده‌ای که دارد، استفاده نکنند. بی شک آگاهی داشتن از امکانات و قابلیت‌هایی که گوشی‌های موبایل در عکاسی دارند، هر فردی را سر ذوق خواهد آورد تا به کمک تکنیک‌هایی که در ادامه در مورد آنها صحبت کنیم، از سوژه‌های مختلف در شرایط مکانی مختلف عکاسی کند.

شاید مدام با خودتان بگویید بدون داشتن یک دوربین حرفه‌ای چگونه عکس خوب بگیریم؟ اگر پذیرش این موضوع برای شما سخت است که از یک ابزار همیشه در دسترس برای عکاسی و ویرایش عکس‌ها استفاده کنید، امتحان کردن تکنیک‌های زیر رایگان است. دوربین گوشی خود را روشن کنید و تنها با عمل کردن به نکات زیر، خلاقانه عکاسی کنید.

استفاده از قانون یک سوم

قانون یک سوم در عکاسی

این قانون به عنوان معروف‌ترین اصل ترکیب بندی در عکاسی حرفه‌ای شناخته می‌شود. بهتر است افراد مبتدی برای گرفتن یک عکس باکیفیت از قانون یک سوم پیروی کنند. برای انجام این کار نیاز است ابتدا گرید قانون یک سوم در تنظیمات دوربین فعال شود. اگر از اپلیکیشن‌های مختلف برای عکاسی استفاده می‌کنید، خوشبختانه بیشتر آنها از این قابلیت برخوردار هستند، فقط باید آن را فعال کنید.

قرار دادن سوژه در مرکز تصویر بر اساس ترکیب بندی مرکزی همیشه نمی‌تواند جذاب باشد، اما زمانی که از قانون یک سوم استفاده کنید، با قرار دادن سوژه در مرکز تقاطع‌ها همه چیز شکل دیگری خواهد داشت. در این روش پس از فعال کردن تنظیمات خطوط شطرنجی، تصویر به 9 قسمت با دو خط عمودی و دو خط افقی تقسیم می‌شود. بنابراین در زمان عکاسی باید سوژه خود را این بار به جای قرار دادن در مرکز تصویر، در محل تلاقی خطوط یا در امتداد خطوط قرار دهید.

به کمک این روش تصاویر ثبت شده عمق و جذابیت بیشتری پیدا می‌کنند. و پس از بارها استفاده از گرید یک سوم، به قدری مهارت کسب می‌کنید که بدون فعال کردن تنظیمات آن، می‌توانید محل خطوط و تقاطع‌ها را به صورت ذهنی بر روی سوژه تجسم کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: بهترین پارک های تهران برای عکاسی

 

 

کاهش لرزش دوربین

کم کردن لرزش دوربین برای داشتن عکس خوب

چگونه عکس بگیریم با چگونه عکس خوب بگیریم خیلی متفاوت است. اگر می‌خواهید صرفا یک عکس ثبت کنید، کافی است دوربین گوشی خود را به سمت سوژه بگیرید و دکمه شاتر را بزنید و تمام. اما نکات بسیاری وجود دارند که در گرفتن یک عکس خوب مستلزم رعایت آنها هستید.

یک نکته مهم در عکاسی این است که دست شما در هنگام عکاسی لرزش نداشته باشد. لرزش دستان شما موجب لرزش دوربین و در نهایت بی کیفیت شدن عکس ثبت شده می‌شود.

برای رعایت این نکته می‌توانید از پایه‌های نگهداره گوشی و دوربین استفاده کنید. اما ممکن است در شرایطی امکان استفاده از پایه‌های نگهدارنده برای شما وجود نداشته باشد، بنابراین می‌توانید با تمرین و تکرار، از لرزش دست خود در زمان عکاسی جلوگیری کنید. برای انجام این کار، با دستی دیگر، دستی که گوشی موبایل را با آن نگه داشته‌اید، محکم بگیرید. همچنین باید توجه داشته باشید که سرعت شاتر همه گوشی‌های موبایل در ثبت عکس یکسان نیست، بنابراین تا نهایی شدن ثبت عکس، دست خود را ثابت نگه دارید.

استفاده از فیلتر پلاریزه

کمبود رنگ در تصاویر و بی رنگ و لعاب بودن آنها در بیشتر مواقع برای عکاسان حرفه‌ای به چالشی مهم و خسته کننده تبدیل می‌شود. علت اصلی این موضوع می‌تواند نوردهی نامناسب و رفلکس‌های نور صحنه باشد؛ بنابراین برای افزایش حجم رنگ و بهبود کنتراست تصویر، استفاده از فیلترهای پلاریزه پیشنهاد می‌شود.

این فیلتر یک ابزار جانبی اما کاربردی است که نه تنها برای عکاسان حرفه‌ای بلکه برای یک عکاس مبتدی می‌تواند منجر به ثبت فوق‌العاده‌ترین تصاویر شود. ممکن است تصور کنید که به کمک نرم‌افزار بتوانید رنگ‌ها را در تصاویر اصلاح کنید، اما تمامی عملکردهای فیلتر پلاریزه قابل دستیابی در نرم‌افزار نیستند.

این فیلتر را می‌توانید با یک هزینه بسیار پایین خریداری کنید تا علاوه بر محافظت از لنز دوربین گوشی موبایل، به شما در گرفتن عکس‌هایی باکیفیت و خوش رنگ و لعاب کمک کند.

 

شما می توانید عکس های خوب خود را تبدیل به تابلوی سه بعدی کرده و از تماشای آن لذت ببرید

 

ایجاد حس عمق در تصاویر برای داشتن عکس خوب

ایجاد عمق در عکس

یکی از روش‌هایی که به کمک آن می‌توانید یک عکس نه تنها خوب بلکه عکسی مجذوب کننده ثبت کنید، ایجاد حس عمق در تصاویر است. به کمک این قابلیت می‌توانید تصاویر بسیار زیبا و رویایی را از مناظر به ثبت برسانید.

در این روش لنزهای واید و اولترا واید به کمک شما می‌آیند تا تصاویری وسیع‌تر با یک زاویه باز از مناظر و عکس‌های دسته جمعی به ثبت برسانید.  

پرهیز از بزرگنمایی سوژه عکاسی

عکاسی از فاصله دور زمانی که بخواهید تمام منظره و جزئیات داخل عکس به ثبت برسند، هیچ مانعی ندارد، اما در صورتی که بخواهید از همان فاصله دور روی سوژه خود بزرگنمایی کنید، بی شک نتیجه کار همان عکس‌های بی کیفیتی می‌شوند که پس از دیدن آنها بلافاصله تصمیم به حذفشان می‌گیرید.

بنابراین به جای بزرگنمایی کردن روی سوژه، سعی کنید تا حد نیاز به سوژه نزدیک شوید و از زوایای مختلف به سوژه خود نگاه کنید تا پس از پیدا کردن بهترین موقعیت مکانی، عکس خود را به ثبت برسانید.

 

پیشنهاد مطالعه: نکات مهم در عکاسی پرتره

 

 

پیدا کردن زاویه دید متفاوت

زاویه متفاوت برای داشتن عکس خوب

برای اینکه بدانیم چگونه عکس خوب بگیریم باید هر بار از زاویه دید متفاوتی به سوژه خود نگاه کنیم. اگر عکس‌هایی که همیشه با دوربین گوشی خود می‌گیرید، هیچ جذابیتی ندارند، بی شک از تاثیر چشم‌انداز و زاویه‌های دید متفاوت غافل هستید. به جای اینکه همیشه از روبرو یا بالای یک شی عکس بگیرید، آیا بهتر نیست کمی به این طرف و آن طرف سوژه حرکت کنید؟ قطعا خواهید دید که نه تنها از از اطراف بلکه از پایین سوژه یا دور و نزدیک شدن به آن می‌توانید شاهد جلوه‌های بی‌نظیری برای عکاسی باشید.

 

پیشنهاد ما به شما چاپ کردن عکس های خود بر روی استند قاب عکس رومیزی ویداوین است تا زیبایی آنها بیشتر به چشم بیاید

 

استفاده از نور طبیعی در ثبت عکس‌ها

بی شک تا به اینجا جواب سوال چگونه یک عکس خوب بگیریم را گرفته‌اید، اما همچنان یک نکته مهم دیگر می‌تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند. پس از رعایت همه نکات بالا، چه برای عکاسی در شب، و چه برای عکاسی در روز، بهتر است از منبع نور طبیعی استفاده کنید. استفاده از فلش گوشی یا فلش‌های جانبی در زمان عکاسی، منجر به افت کیفیت تصاویر گرفته شده می‌شود. بنابراین سعی کنید از هر منبع نوری دیگری به جز نور فلش استفاده کنید.

جمع بندی

در این مطلب به سوال چگونه عکس خوب بگیریم با گفتن نکات و ترفندهایی بسیار کاربردی پاسخ دادیم. داشتن یک دوربین دیجیتالی این امکان را به شما می‌دهد تا بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به طور متعدد عکس بگیرید. پس با این وجود جای هیچ نگرانی نیست، آنقدر عکس بگیرید تا بلاخره با دوربین موبایل خود و نحوه کارکرد آن آشنا شوید. فراموش نکنید که گرفتن یک عکس خوب با رعایت نکات و تکنیک‌هایی که در بالا در مورد آنها صحبت کردیم امکان‌پذیر است.

شما نیز می‌توانید نظرات، پیشنهادات و دیگر تکنیک‌های عکاسی با موبایل را با ما و کاربران این صفحه به اشتراک بگذارید تا آموزش عکس گرفتن به کمک نظرات شما در اینجا تکمیل شود. 

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.