معرفی محصولات

۷ نکته مهم در خرید اینترنتی که باید حتما بدانیم

نگرانی ها و مشکلاتی که در خرید اینترنتی با آن‌ها مواجه می‌شویم

نکات خرید اینترنتی

خرید اینترنتی هرچند درسال‌های اخیر و به ویژه بعد از پاندمی کرونا در میان مردم رواج داشته‌است، با این وجود غالب مردم نسبت به خرید اینترنتی حس تردید و شک دارند.

گاه حتی این حس را به دیگران نیز انتقال می‌دهند. با جملاتی شبیه به : وای! نبینم اینترنتی سفارش بدیا. عمرا به دستت برسه.

نگرانی‌های رایج خریداران از خرید اینترنتی:

  • نگرانی از دست رفتن پول حین پرداخت در سایت
  • پرداخت هزینه بیش از حد و اشتباه برای یک کالا
  •  دریافت محصولی متفاوت با آن چه که توقع داشتند

در ویداوین سعی کرده‌ایم تا با آگاهی بخشی قدمی برای حل نگرانی‌های بی مورد در زمینه‌ی خرید اینترنتی برداریم.

مطلب زیر برگرفته از مطلبی از سایت پلیس فتای ایران است. در این مطلب به خوبی به نکاتی که باید در خرید اینترنتی به آن‌ها توجه کنید پرداخته‌شده‌است.

نکات ارائه شده در قسمت ذیل می‌تواند به اشخاص در زمان خرید اینترنتی کمک کند تا به راحتی و با امنیت بیشتر اقدام به خرید اینترنتی نمایند.

نکات خرید اینترنتی که باید حتما بدانید!/ در خرید اینترنتی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

۱- در خرید اینترنتی طرف معامله را بشناسید

قبل از این که خریدی انجام دهید، آدرس و شماره تلفن واقعی فروشنده اینترنتی را بررسی کنید. دقت داشته باشید که وجه ای که برای خود در وبسایتشان ساخته اند حقیقی است یا مجازی.

به این منظور که اگر بعداً برای شما سوالی پیش بیاید و یا به مشکلی برخورد کنید، این آدرس و شماره تلفن در دست شما است و می توانید به آنها مراجعه کنید. همینطور به سابقه آن وبسایت نیز توجه داشته باشید.

۲- چیزی که می‌خواهید بخرید را خوب بررسی کنید

شما در هنگام خرید حضوری از یک فروشگاه هم زمان زیادی را صرف بررسی آن جنس و مقایسه آن با فروشگاه‌های دیگر می‌کنید. بنابراین در اینترنت نیز همین مراحل را انجام دهید.

چطور می‌توانم در خرید اینترنتی دقت بیشتری به خرج بدهم؟

شرایط و ویژگی‌های محصول را که فروشنده تهیه کرده است را به دقت مطالعه کنید. حتی اگر این کار برای شما خسته کننده و ملال آور باشد.

ببینید اگر شما از محصول راضی نباشید، آیا می‌توانید آن را برگردانده و پول خود را دریافت کنید؟ مثلا ما در سایت ویداوین شرایط بازگشت ۸ روزه‌ی کالا را برای مشتری فراهم آورده‌ایم.

همچنین هر نوع اطلاعات ثبت شده که مربوط به این معامله است و شامل تمامی نامه‌های الکترونیک ارسالی به فروشنده و دریافتی از فروشنده است را ذخیره کنید. اگر در اینستاگرام خرید می‌کنید از مکالمات خود اسکرین بگیرید.

۴- مراقب اطلاعات بانکی خود باشید

اطلاعات کارت اعتباری خود یا سایر اطلاعات مالی خود را در ازای خرید و دریافت جدیدترین اسباب بازی، کارت هدیه رایگان، یک شغل فصلی و یا اجاره (یک محل) برای تعطیلات در اختیار شخصی که نمی شناسید، قرار ندهید.

اگر برای مثال کسی با شما تماس گرفت و حتی نام شخصی‌اتان را گفت و خواست برای بیمه ماشینتان سریعا به شماره کارتی پول ارسال کنید، شک کنید. اول تاریخ بیمه ماشین را بررسی کنید. بعد شماره را بررسی کنید که واقعا از بیمه باشد.

اطلاعات مالی خود را از طریق ایمیل، تلگرام یا اینستاگرام ارسال نکنید. اینها روش‌های مطمئن برای انتقال شماره کارت اعتباری، شماره حساب بانکی و یا شماره تامین اجتماعی نیست.

روی ایمیل های تبلیغاتی حساس باشید و منبع آنها را بررسی کنید. شرکت‌های معتبر بدون آنکه شما آن‌ها را قبلا شناخته باشید برای شما پیامی ارسال نمی‌کنند.

شرکت هایی که فعالیت آنها مشروع و قانونی است، اطلاعات مالی شما را از طریق نامه الکترونیک یا پیام های پاپ آپ درخواست نمی کنند.

۵- قوانین و مقررات فروشگاه اینترنتی را بخوانید

سیاست حفظ اسرار یا قوانین و مقررات سایت ممکن است طولانی باشد و خواندن آن زمان‌بر باشد، اما می‌تواند اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار دهد.

  • برای مثال وب سایت چه نوع اطلاعات شخصی را جمع آوری می کند،
  • صاحبان و اپراتورهای سایت چگونه قصد دارند از این اطلاعات استفاده کنند.
  • یا جنس شما چگونه ارسال می‌شود و چگونه می‌توانید آن را پس بدهید. اگر نمی‌توانید سیاست حفظ اسرار سایت را پیدا کنید و یا آن را درک نمی کنید و مفاد آن را متوجه نمی شوید، به فکر انجام معاملات تجاری خود در جای دیگری باشید.

و به صاحبان سایت بگویید که شرایط و اطلاعات واضح نبوده‌است.

۶- حواشی خرید

با دانستن نام سازنده یک کالا و شماره مدل، شما می توانید ویژگی های این کالا را به صورت جز به جز با سایر کالاهای مشابه مقایسه کنید. مگر در شرایطی که محصولی که خریداری می‌کنید خاص و تولید یک نام تجاری باشد و تنها در یک فروشگاه عرضه می‌شود.

تنها به قیمت اصلی یک محصول توجه نکنید. مواردی مانند شرایط و هزینه‌های ارسال را نیز بررسی کنید. چرا که شما در یک خرید اینترنتی بهای راحتی در سفارش را در ازای هزینه‌های جانبی ارسال کالا خریداری می‌کنید.

فکر نکنید که نقاط دسترسی WiFi عمومی امن هستند. تا زمانی که مطمئن نشدید که یک نقطه دسترسی به اینترنت کاملاً امن است خرید اینترنتی خود را از طریق آن شبکه انجام ندهید. همچنین به هیچ وجه پرداخت خود را هنگام استفاده از فیلتر شـکن انجام ندهید.

۷- محصولات رایگان، کاملا رایگان نیستند

وبسایت‌ها فروش محصولات تقلبی یا غیر واقعی معمولا به بهانه ارائه یک خدمت رایگان از شما اطلاعاتی می‌گیرند که ممکن است در آینده باعث آزار شما شود. قبل از کلیک بر روی پیام‌های پنجره‌های خود باز شو به دقت آنها را بررسی کنید. گول پیام‌هایی نظیر شما برنده آیفون شده‌اید را نخورید! تمام این پیام‌ها برای فریب شما طراحی شده‌اند.

در صورت تمایل بعد از بررسی تمام مراحل گفته‌شده در این مطلب، از محصولات هدیه ویداوین دیدن کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.