ایده های خلاقانه, سرگرمی و تفریحات

نکات عکاسی پرتره برای گرفتن عالی‌ترین عکس‌ها

نکات عکاسی پرتره با گوشی و دوربین

عکاسی دارای سبک و سیاق‌های مختلف و متنوع است؛ هر کدام از این سبک‌ها، اصول و قواعد خاص خود را دارند. عکاسی پرتره نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ بنابراین برای گرفتن باکیفیت‌ترین عکس‌های پرتره با گوشی موبایل و دوربین حرفه‌ای، باید از تکنیک‌ها و اصولی که در ادامه در مورد آنها صحبت می‌کنیم، پیروی کنید. رعایت نکات عکاسی پرتره کمک می‌کند تا خروجی کار بسیار باکیفیت و زیبا باشد.

تکنیک‌های و نکات مهم در عکاسی پرتره

پرتره سبکی بسیار قدیمی و جذاب است که به کمک آن از صورت افراد عکاسی می‌شود. انواعی مختلفی از سبک‌های پرتره را داریم که از جمله آنها می‌توان به پرتره تمام قد، پرتره پرسنلی، پرتره هنری، پرتره خانوادگی، پرتره تبلیغاتی و پرتره سیاسی اشاره کرد.

خروجی عکاسی در سبک پرتره باید به حالتی باشد که عواطف و احساسات سوژه در بهترین و طبیعی‌ترین حالت ممکن در قالب یک عکس نشان داده شوند. فرقی نمی‌کند چه نوع احساسی در چهره فرد باشد؛ غم باشد یا شادی، غرور باشد یا ترس یا هر نوع احساس دیگری از جمله شوق، عصبانیت، اضطراب، دلهره و…، در هر صورت باید حقیقت سوژه در تصویر ثبت شده به خوبی به بیننده القا شود و قابل درک بودن آن نیز ملموس باشد.

عکاس باید بتواند در سبک پرتره از رنگ‌های جسورانه استفاده کند و از زاویه‌ای خلاقانه عکس خود را به ثبت برساند. انتخاب فضای مناسب برای عکاسی، انتخاب لنز پیشرفته، ترکیب و هماهنگی رنگ‌ها، حالت سوژه، کادر بندی و نورپردازی و چندین تکنیک و نکته مهم دیگر از جمله قواعد عکاسی پرتره با گوشی و دوربین حرفه‌ای هستند، که در ادامه بیشتر در مورد آنها صحبت می‌کنیم.

انتخاب لنز مناسب از مهم‌ترین نکات عکاسی پرتره

لنز مناسب برای عکاسی

در قدم اول برای ثبت یک عکس پرتره حرفه‌ای، به لنزهایی مناسب نیاز دارید. اگر می‌خواهید زاویه دید عریض‌تری را در عکس ثبت کنید، لنز واید انتخاب بسیار خوبی است و کمک می‌کند تا محیط اطراف سوژه نیز ، بخش زیادی از تصویر را به خود اختصاص دهد.

اما در صورتی که بخواهید زاویه دید باریک‌تری داشته باشید و سوژه سهم زیادی از کادر دوربین را به خود اختصاص دهد، لنز تله فوتو می‌تواند یک انتخاب عالی باشد. لنزهای تله فوتو به خاطر برجسته‌تر نشان دادن سوژه و مات کردن پس زمینه، در عکاسی پرتره بیشتر از لنزهای واید مورد استفاده هستند. اما یکی از مهم‌ترین نکات عکاسی پرتره در فضای باز استفاده از لنز واید است؛ چرا که در فضاهای باز، پس زمینه نیز در کنار سوژه اصلی، اهمیت پیدا می‌کند.

انتخاب مکان مناسب برای عکاسی

فضای مناسب برای عکاسی پرتره

برای عکاسی پرتره یکی از مهم‌ترین نکات، انتخاب مکان مناسب است. مکانی که برای عکاسی انتخاب می‌کنید بر روی دیگر پارامترها مثل زاویه دید، نوردهی، ترکیب بندی و… تاثیر مستقیم می‌گذارد. عکاسی پرتره در زمینه ساده یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌هاست. این سبک از عکاسی پرتره در داخل استودیو انجام می‌شود، اما تکراری و گران قیمت است؛ بنابراین بهتر است برای عکاسی پرتره از پس زمینه‌ها و مکان‌های جدید استفاده کنید تا خروجی کار، عکس‌هایی جذاب و خلاقانه باشند.

انتخاب یک مکان معنادار که مطابق با شخصیت سوژه شما باشد، از دیگر نکاتی است که در بحث خلاقانه‌تر شدن این سبک از عکاسی به شما کمک می‌کند. به طور مثال اگر سوژه شما به کتاب علاقه دارد، می‌توانید فضای یک کتابخانه را برای عکاسی انتخاب کنید.

استفاده از فضاهایی خلوت و مکان‌هایی با نور طبیعی، انتخاب بسیاری از عکاسان حرفه‌ای در ثبت عکس‌های پرتره است. بنابراین شما نیز می‌توانید با رعایت این نکات، بهترین لوکیشن را برای عکاسی انتخاب کنید. فقط باید توجه داشته باشید که عکاسی در محیط و فضای باز را به ساعاتی از روز که نور ملایم‌تر و شرایط مساعدتر است، موکول کنید. به طور معمول عکاسی در زیر سایه درختان، یا سایه آپارتمان‌ها، در به‌وجود آمدن یک خروجی زیباتر، بسیار موثر است.

 

پیشنهاد مطالعه: چگونه عکس خوب بگیریم

 

 

استفاده از ژست‌های مخصوص پرتره

ثبت احساسات در عکاسی پرتره

از جذاب‌ترین نکات عکاسی پرتره استفاده از ژست‌های مخصوص است. با توجه به انواع مختلفی از سبک‌های عکاسی پرتره، ژست‌هایی متنوعی وجود دارند که می‌توانید به کمک آنها در هنگام عکاسی به سوژه خود ژست مناسبی بدهید. ژست‌های پرتره شامل ژست در حال حرکت، ژست نشستن، ژست دست زیر چانه، ژست گذاشتن پا روی پای دیگر، ژست تکیه دادن و بالا گرفتن یک پا، ژست دست‌ها در جیب و… هستند. برای یاد گرفتن این ژست‌ها می‌توانید با یک جستجوی ساده، به منبعی از ژست‌های متنوعی برسید که به صورت عکس و تصویر به شما ایده‌های فوق العاده‌ای برای عکاسی پرتره می‌دهند.

ثبت حالات و احساسات

در عکاسی پرتره دو نوع رویکرد داریم. در رویکرد اول، عکاس تلاش می‌کند که تا حد ممکن، سوژه زیبا به نظر برسد. اما در رویکرد دوم همه چیز متفاوت است؛ چرا که در این روش تلاش می‌شود تا ماهیت سوژه و سیرت او در عکس نمایان باشد. بنابراین برای اینکه حالات و احساسات سوژه را در یک عکس پرتره به ثبت برسانید باید از یک سری نکات پیروی کنید.

زمانی که سعی دارید ماهیت و سیرت سوژه را ثبت کنید، بهتر است روی چشم‌ها فوکوس کنید؛ این کار را حتما به صورت تکنیکی انجام دهید و همزمان تلاش کنید تا چشم‌ها از نظر مفهومی نیز در فوکوس باشند؛ چرا که چشم‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

از سوژه بخواهید که در هنگام عکاسی لباس‌هایی را بپوشد که در زمان‌های معمول از آنها استفاده می‌کند. در هنگام عکاسی زمانی که با رویکرد مد و فشن برای سوژه لباس انتخاب کنید، قطعا بخشی از شخصیت و حالات درونی او در زیر لباس‌ها پنهان می‌شوند؛ بنابراین از سوژه بخواهید که لباس‌هایی را بپوشد که برای او مهم و معنی دار هستند.

از دیگر نکات عکاسی پرتره برای ثبت حالات و احساسات، عکاسی از سوژه در یک محیط معمول است؛ محیطی که فرد در آن زندگی می‌کند یا مکانی که در آن به حرفه یا سرگرمی جالبی مشغول است. به این صورت می‌توانید از المان‌هایی در تصویر استفاده کنید که در مورد سیرت و شخصیت سوژه، داستان‌ها و حرف‌هایی برای گفتن دارند.

 

پیشنهاد مطالعه: عکاسی از محصول برای اینستاگرام

 

 

ویرایش عکس‌های پرتره با دقت بالا

ادیت درست عکاس پرتره

پس از ثبت عکس‌های پرتره نوبت به ویرایش و ادیت آنها می‌رسد. بخشی از رنگ بندی و نوردهی در زمان ادیت عکس‌ها انجام می‌شود. بنابراین بهتر است برای انجام این کار از نرم‌افزارهای پیشرفته استفاده کنید.

تکنیک‌هایی که می‌توانید در روتوش و ادیت عکس پرتره از آنها استفاده کنید شامل نرم کردن پوست، برداشتن لک‌ها و جوش‌ها، جلوه دادن به چشم‌ها، شکل دادن بدن، کشیدن پوست، افزایش وضوح تصویر، سفیدتر کردن دندان‌ها، استفاده از تکنیک داج و برن و… هستند. استفاده از تمام این تکنیک‌ها در اپلیکیشن‌های حرفه‌ای گوشی موبایل و نرم افزارهای فوتوشاپ و لایت روم در سیستم کامپیوتری امکان‌پذیر است.

پیشنهاد ویژه ویداوین برای چاپ عکس پرتره

بعد از عکاسی با تمام نکاتی که در این مطلب آموختید، می توانید عکس های پرتره خود را برای ویداوین بفرستید تا در تابلوی سه بعدی خاص از تولیدات ویداوین ان را برای شما قاب کنیم. در تابلوهای سه بعدی ویداوین 2 یا 3 عکس مورد نظر شما با تکنیک خطای دید و با تکنولوژی خاص چاپ می شود و در این تابلو از زوایای مختلف می توانید عکس های مختلفی را ببینید.

محصول دیگر ویداوین بعنی استند قاب عکس رومیزی نیز قاب مناسبی برای چاپ عکس شماست. در این محصول عکس یا عکس های مورد نظر شما با تکنولوژی جدید بر روی شیشه چاپ شده و با استندی چوبی به شما تحویل داده می شود.

جمع بندی

برای ثبت باکیفیت‌ترین عکس‌های پرتره، مجموعه‌ای از ترفندهای ساده تا تکنیک‌های حرفه‌ای را داریم که در این مطلب در مورد آنها صحبت کردیم. به این مجموعه، هوش و خلاقیت عکاس را هم اگر بخواهیم اضافه کنیم دیگر همه چیز تکمیل می‌شود. بنابراین داشتن یک دوربین گران‌قیمت با لنزهای حرفه‌ای به تنهایی نمی‌تواند در ثبت یک پرتره باکیفیت موثر باشد.

نکات عکاسی پرتره با موبایل و دوربین حرفه‌ای به طور معمول با هم در اشتراک هستند؛ به همین جهت توصیه می‌کنیم در عکاسی پرتره به جای گذاشتن تمام تمرکزتان بر روی کارکرد دوربین و لنزهای آن، به نور، محیط، زوایا و ترکیب‌بندی‌ها و رنگ بندی‌ها نیز توجه کنید. هماهنگی نور و رنگ در عکاسی از مهم‌ترین نکاتی هستند که باید در رعایت آنها تمام تلاش خود را به کار بگیرید. پیدا کردن یک زاویه دید مناسب نیز در هنگام عکاسی پرتره در ثبت حالات و احساسات سوژه بسیار مورد اهمیت است. بنابراین برای داشتن یک خروجی باکیفیت و حرفه‌ای، بهتر است همه تکنیک‌ها و نکات مهم عکاسی پرتره را رعایت کنید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.